Årsmöte 2018

MedlemsaktiviteterRFSLFoto: Patrik Hinnerson

Nu är det snart dags för årets viktigaste händelse i föreningen – årsmötet.  Då kan du som medlem tydligast påverka föreningens verksamhet. Du är också med och väljer en ny styrelse, valberedning och revisorer. Årsmötet följer en dagordning, som är som en checklista för att inget ska glömmas bort. Du hittar den längre ner på denna sida.

Kort om årsmötet

När: Söndagen den 18 februari 2018 klockan 15. Registrering och fika från kl. 14.30.
Var: Mötesplats Göteborg, Södra Allégatan 1B (Järntorget).
Hur: Engagera dig! Föreslå personer till styrelsen och som revisorer, skriv motioner, anmäl dig, läs årsmöteshandlingarna och kom på årsmötet!
Varför: Det är viktigt att föreningen styrs och utvecklas utifrån demokratiska principer. Det är på årsmötet som medlemmarna har möjlighet att påverka föreningen.

Anmälan: Anmäl dig senast 14 februari via formuläret (öppnas i nytt fönster) eller via 031-7882511.

Årsmöteshandlingar: Kommer att finnas färdiga två veckor före årsmötet och kan då laddas ner längst ner på denna sida eller hämtas på föreningens Öppet Hus-kvällar. Ett antal exemplar kommer också att finns på årsmötet.

Föreslå personer till styrelsen och som revisorer.

Ge förslag på personer till styrelsen. I styrelsen sitter de personer som leder och tar ansvar föreningen mellan årsmötena.

Ge förslag på revisorer. Revisorerna är de personer som har årsmötets och medlemmarnas uppdrag att granska och kontrollera att styrelsen sköter sitt uppdrag.

Känner du någon som du tror skulle passa för styrelsen eller som revisor? Då kan du meddela valberedningen på valberedningen@goteborg.rfsl.se. Läs mer på www.rfsl.se/goteborg

Skriv motioner

En motion är ett förslag från en eller flera medlemmar till årsmötet och kan handla om vad som helst som rör föreningens verksamhet eller om RFSL Göteborg som organisation. Motionen avslutas med en eller flera yrkanden (krav) som formuleras som att-satser, exempelvis ”Yrkande att det under kommande året genomförs en verksamhet med mål att värva äldre medlemmar till avdelningen”.

Motionerna ska lämnas till styrelsen en viss tid före årsmötet. Det är för att styrelsen ska kunna göra kommentarer till motionen och för att motionen ska kunna skickas till alla medlemmar inför årsmötet. Motioner ska lämnas senast söndagen den 21 januari klockan 24.00. Motioner skickas till info@goteborg.rfsl.se eller med post till RFSL Göteborg, Stora Badhusgatan 6, 411 21 Göteborg. Sätt igång och skriv!

Kom på årsmötet!

Anmäl dig. Du behöver anmäla om du vill komma för att vi ska kunna beställa fika. Du anmäler dig via formuläret (öppnas i nytt fönster) eller på telefon 031-788 25 11. Vi behöver ha din anmälan senast onsdagen den 14 februari. Glöm inte att betala medlemsavgiften för 2018 före mötet (går endast att lösa via sms på årsmötet).

Läs årsmöteshandlingarna. I årsmöteshandlingarna finns det som kommer att tas upp på årsmötet. För att alla ska hinna läsa igenom dem ska de finnas färdiga två veckor före årsmötet. De finns att hämta på kansliet eller laddas ner från denna sida. Det kommer även att finnas några exemplar på årsmötet.

Varmt välkommen!

P.S. RFSL har bytt medlemsregister.Vi skickar inte längre ut några medlemskort. Inom kort kommer vi presentera “Min sida” där du kan logga in och själv ladda ner ditt digitala medlemskort samt ändra kontaktuppgifter. För att du ska kunna få tillgång till “Min sida” måste vi ha din e-postadress och ditt mobiltelefonnummer, skicka det tillsammans med ditt medlemsnummer och eventuellt andra frågor till medlemskap@rfsl.se. D.S.

Dagordning

1. Årsmötets öppnande
  2. Fastställande av röstlängd
  3. Fråga om årsmötets stadgeenliga utlysande.
  4. Val av årsmötespresidium
    a. Mötesordförande
    b. Mötessekreterare
    c. Val av protokolljusterare
    d. Val av rösträknare
  5. Fastställande av dagordningen
  6. Styrelsens verksamhets- och ekonomiska berättelse
  7. Revisorernas berättelse
  8. Fastställande av resultat- och balansräkning
  9. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
  10. Propositioner
  11. Motioner
  12. Fastställande av verksamhetsplan och budget för verksamhetsåret.
  13. Val:
    a. Styrelse
    i. Fastställande av mandatperiod och antalet ledamöter i styrelsen
    ii. Val av ordförande
    iii. Val av kassör
    iv. Val av övriga ordinarie ledamöter
    v. Val av ersättare
    b. Val av kongressombud
    c. Val av valberedning
    d. Val av revisorer
    e. Ev arbetsgrupper/övriga förtroendevalda
  14. Övriga frågor (ej beslutsfrågor)